Slik ønsker fremtidens forbrukere å betale i butikk og på nett
I takt med teknologiens utvikling endres også forbrukernes betalingsvaner - spesielt blant unge voksne i alderen 16-29 år. En målgruppe av fremtidige forbrukere der tilpassede og allsidige betalingsløsninger både i butikk og på nett, vil spille en stadig større rolle.
Sterke trender blant aldersgruppen 16-29
33%
33% oppgir at det største irritasjonsmomentet ved nettbetaling er å ikke kunne velge betalingsmetode.
52%
Bruker mobilen til å betale i butikk (Vipps, Apple Pay, etc.).
88%
Er positive til selvbetjening i butikk.
Tilby flere betalingsmåter - og glem ikke mobilbetalinger
Ifølge undersøkelsen “Sverige betalar” fra 2023 opplever hele 33% av unge voksne irritasjon over å ikke kunne velge betalingsmetode ved nettkjøp. Dette understreker viktigheten av å tilby et mangfold av betalingsalternativer. Ikke bare for å forbedre kundeopplevelsen, men også for å redusere avbrutte kjøp. Å ikke tilby mobile alternativer i betalingsmenyen på nett kan altså føre til at man mister kjøp, siden hele 52% av unge voksne bruker mobilen både på nett og i butikk for betalinger.
Og det er lett å forstå hvorfor. Hastigheten med å slippe å taste inn lange kortnumre, og i stedet enkelt kunne signere med BankID eller Face ID på iPhone er en selvfølge for mange unge voksene i hverdagen. Mobile betalingsløsninger som Vipps, Apple Pay og Google Pay er ikke lenger bare et supplement til tradisjonelle betalingsmåter, men en forventet standard både i butikk og på nett. Å integrere disse løsningene i ditt betalingssystem betyr at du kan tilby den smidigheten og hastigheten som unge forbrukere etterspør.
Selvbetjening en selvfølge blant unge
En annen tydelig trend blant unge voksne er deres aksept av selvbetjening i detaljhandelen. Mange unge voksne i dag har vokst opp med selvbetjening i butikk, og et overveldende flertall - 88% - er positive til selvbetjening i butikk. Dette viser en endring i forbrukeradferd mot selvbetjening og et ønske om raskere handleopplevelser på kundens egne vilkår.
Tilbyr du selvbetjening i noen grad i butikken, kan det altså være interessant å se på hva slags betalinger du tilbyr for å appellere til den absolutt største målgruppen for disse. Ved å tilby et bredt utvalg av betalingsalternativer kan du ikke bare effektivisere virksomheten din, men også imøtekomme de yngre generasjonenes forventninger til en moderne handleopplevelse - og øke kjøpene ved selvbetjening.
Velkommen til fremtidens forbrukere med Swedbank Pay
Å forstå og tilpasse seg de unges betalingsvaner er avgjørende for ethvert selskaps suksess. Med Swedbank Pay som partner får du tilgang til et omfattende utvalg av betalingsløsninger, både for nett og butikk, som muliggjør fleksibilitet, bekvemmelighet og effektivitet. Kontakt Swedbank Pay i dag for å sikre at din bedrift er klar til å ønske fremtidens forbrukere velkommen.
Fyll ut skjemaet nedenfor eller ring oss på +47 22 03 60 45 så hjelper vi deg i gang.
Kilde: Sverige betaler (2023)
Klar til å komme i gang?
Ta kontakt med oss i dag for å få vite mer om hva vi kan gjøre for nettopp deg og ditt selskap. Vi ser på behovene som du og kundene har og finner den riktige løsningen.