Hold deg innenfor regelverket når du aksepterer co-branded kort

Aksepterer du kort med to forskjellige betalingsordninger, også kalt kombinerte kort? Her er hva du må vite for å overholde regelverket.

I dagens mangfoldige betalingslandskap er det ikke bare god praksis, men også et krav i EU-forordningen om utvekslingsgebyr (IFR) 2015 / 751 å gi kundene mulighet til å velge sin foretrukne betalingsmetode når de bruker et kort som støtter mer enn én betalingsordning (f.eks. et kort med dobbel merkevare som Visa og BankAxept). 

Denne artikkelen vil veilede deg gjennom det grunnleggende om Forbrukervalg og hvilke trinn du må ta som forhandler for å være i samsvar.  


Hva er Consumer Choice?  

Forbrukervalg sikrer at forbrukerne har rett til transparens og tilgjengelighet, slik at de kan ta informerte valg. Dette oppnås ved å kreve at forhandlere tilbyr kundene muligheten til å velge sin foretrukne betalingsordning på terminalen. Dette er spesielt viktig for kort med dobbel merkevare, som Dankort i Danmark eller BankAxept i Norge. Hvis du aksepterer begge ordningene, må du tilby et konsekvent, klart og transparent valg for kunden når de bruker et kort med dobbel merkevare.


Hva sier reglene?  

  • Betalingsordninger kan ikke begrense eller hindre bruken av flere betalingsmerker på ett kort.
  • Forhandlere må sørge for at betalingsterminalene deres gir kundene mulighet til å velge sin foretrukne betalingsordning.
  • Kunder bør kunne overstyre eventuelle standardvalg av betalingsordning på terminalen.  
Payment flow in accordance with Consumer Choice on a PAX A920Pro terminal

Payment flow in accordance with Consumer Choice on a PAX A920Pro terminal


Implementering av samsvar på terminalen  

Som forhandler er det ditt ansvar å sørge for at betalingsterminalene dine er satt opp til å la kundene velge sin betalingsordning. Denne prosessen varierer etter terminal, men innebærer vanligvis at kunden blir bedt om å velge ordning etter at kortet er sveipet eller chippen er satt inn. Når kunden har valgt sin foretrukne ordning, sveiper de kortet igjen, og transaksjonen starter.


For Ingenico-terminaler med Swedbank Pay acquiring:

  1. Velg kort ved å trykke på den gule knappen.  
  2. Sveip/sett inn kortet ditt. 
  3. Velg ordning med piltastene og trykk på den grønne knappen. 
  4. Fullfør transaksjonen ved å holde kortet inne eller sveipe kortet igjen.   

 
For å bekrefte terminalens funksjonalitet eller oppdatere programvaren, vennligst se teknisk dokumentasjon for terminalen eller kontakt leverandøren av terminalen. 


Sikkerhetsstille riktige opplysninger om ordningen  

Det er viktig at korrekt informasjon om betalingsordningen vises på kundens kvittering. Hvis det oppstår avvik, må dette løses umiddelbart. Ta kontakt med din terminal- eller elektroniske kassesystemleverandør (ECR) for å rette eventuelle problemer raskt. Manglende overholdelse kan føre til bøter eller til og med suspensjon av betalingstjenester fra terminalen.


Vanlige spørsmål  

  • Hvordan kan jeg gi kundene mine muligheten til å velge betalingsordning på terminalen? 
    Metodene varierer, men innebærer vanligvis at man trykker på den gule knappen før transaksjonen begynner. Sørg for at terminalen er oppdatert og kontakt leverandøren din for spesifikke instruksjoner.  

  • Kan jeg som forhandler kun tilby bestemte betalingsalternativer, som Dankort?   
    Hvis avtalen din støtter flere korttyper, må du tilby alle alternativer til kundene og la dem velge. Du kan vise en preferanse, men må tydelig tilby muligheten til å kansellere denne preferansen.  

  • Hvordan identifiserer jeg kort med dobbel merkevare?   
    Dobbel merkevare bør være angitt på kortet. For nettbutikker må valget presenteres når kortnummeret tastes inn. Kontakt din betalingsleverandør (PSP) for veiledning. Å sikre samsvar med Consumer Choice holder deg ikke bare innenfor lovens rammer, men forbedrer også kundetilfredsheten ved å gi dem kontroll over betalingsvalgene sine. Å sikre samsvar med Consumer Choice holder deg ikke bare innenfor lovens rammer, men forbedrer også kundetilfredsheten ved å gi dem kontroll over betalingsvalgene sine. 


Andre spørsmål?  

Hvis du er usikker på noen del av denne prosessen, ikke nøl med å kontakte leverandøren av terminalen din for hjelp. For ytterligere spørsmål, ta gjerne kontakt med oss på support.psp@swedbankpay.no.